tirsdag 24. januar 2012

Kapittel 9 - Betingelser for læring

         

Torsdag 26.januar begynner vi å se thrilleren "Memento" som handler om en mann som heter Leonard som lider av anterograd amnesi, som er en tilstand som kan oppstå ved for eksempel alvorlige ulykker og som  har den ulykkelige konsekvens at man har problemer med å huske hva som skjer etter ulykken. Måten filmen blir fortalt på er svært komplisert og finurlig. Fargesekvenser alternerer med sekvenser i svart og hvitt. Scenene i svart og hvitt blir fortalt i kronologisk rekkefølge, mens scenene i vanlige farger går tilbake i tid. Den kaotiske måten filmen blir fortalt på kan vi derfor si er med på å vise hvordan virkeligheten er for Leonard. Mot slutten av filmen "smelter" svart-hvitt og fargesekvensene sammen og vi er helt i begynnelsen av historien. Drapet på Teddy i begynnelsen av filmen er det siste som skjer på handlingsplanet i filmen. Temmelig forvirrende med andre ord.


Her er en interessant artikkel som handler om det finnes mennesker med fotografisk hukommelse. Se også denne youtube-snutten om Oddbjørn By som husker en hel kortstokk på 40-50 sekunder! Det kan være litt drygt å se hele, last den inn og "scroll" deg gjennom.


Her er PP som blir brukt til forberedelse/presentasjon av filmen/oppgaven.


Forslag til blogginnlegg vurderingstekst: Diskuter hvilken rolle hukommelse og glemsel spiller i filmen Memento.
Bruk følgende teori fra læreboka i besvarelsen for å forklare og diskutere filmen:
- Hovedformene for hukommelse (sensorisk, korttidshukommelse og langtidshukommelse med undergruppene episodisk, semantisk og prosedyremessig hukommelse). Diskuter også hvilke teknikker hovedpersonen bruker for å forbedre hukommelsen sin. Du kan med fordel trekke inn assosiative læringsteorier og se på hvilken rolle følelsesmessige tilstander, fysiske steder osv. spiller for hovedpersonens hukommelse. Videre kan du se på forskjellige typer glemsel hos hovedpersonen (forholdet mellom hans medisinske tilstand, aktiv/passiv glemsel med mer). På samme måte som i oppgaven der dere tolket novella Liket, vil det være et pluss å trekke inn relevant teori fra andre deler av faget.


Torsdag 2.2


Vi ser en episode av Schrödingers katt om Oddbjørn Bye som er Norgesmester i hukommelse og som har en memoskole. Hvilke tips får vi her om hvordan hukommelsen kan trenes opp og forbedres?


Ta memotester på nettet! Klikk her. Er du sterkest visuelt eller verbalt? Kan dette brukes i skolesammenheng? Har du noen kritiske tanker rundt denne typen tester?


A) Lag en digital plakat på glogster.com om hukommelse. Her er et eksempel på en glog i psykologi.
eller
B) Skriv definisjoner til sentrale begreper knyttet til hukommelse og glemsel (ta gjerne utgangspunkt i begrepene skissert over). 


Forslag til blogginnlegg vurderingstekst: Hvordan jobber du med lekser og hvordan øver du før prøver? Bruk konkrete eksempler og teori knyttet til hukommelse og læring for å gi råd om hvordan man kan lære nytt stoff mer effektivt.


NB! Minner om vurdering i disse to kapitlene og at noen av dere skal ha foredrag i denne perioden. Info om dette finner du som tidligere nevnt her.


Mandag 2.2, torsdag 9.2 og mandag 13.2


T       Tema: Intelligens, kreativitet og læringsstrategier


Not too bright...




Som tidligere nevnt er hukommelse viktig for læring. Kapittel 9 tar også for seg et annet viktig begrep: intelligens. Her inngår forholdet mellom arv og miljø i forhold til intelligens, ulike former for intelligens, kreativitet og læringsstrategier.

Programmet er som følger:
- Gjennomgang intelligens og kreativitet i PP med diskusjoner i klassen.
- Artikkel om Howard Gardner og de sju intelligenser. Les artikkelen og svar på spørsmål.
- Vi ser en episode av Harald Eias Hjernevask som tar opp forholdet mellom arv og miljø i forhold til intelligens.
Test din egen IQ! Testen tar 25 minutter.
- Les denne artikkelen som handler om at det er mulig å trene opp intelligensen
- Les om Rosenthal-effekten. I hvilke tilfeller tror du denne effekten gjør seg gjeldende?
Hva kan vi gjøre for å unngå den?
Her er noen tips av Oddbjørn By om hvordan man kan lese til eksamen og prøver.

Forslag blogginnlegg som vurderingstekst:

A) Begrunn hvorfor det er viktig å variere undervisningen med bakgrunn i Howard Garnders flerintelligensteori. Kom gjerne med eksempler.

B) Drøft begrepet "geni" eller "genialitet" med bakgrunn i teoristoff knyttet til blant annet intelligens. Ta gjerne utgangspunkt i en kjent person som for eksempel Mozart, Einstein eller andre.

Alternativt kan du finne på en problemstilling selv!

Gruppeprøve onsdag 15/2 trekkes mandag 13/2.


B) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar