mandag 9. januar 2012

Kapittel 8 - Læringsteorier



                           

I kapittel 8 og 9 skal vi se nærmere på forskjellige læringsteorier og betingelser for læring.

Onsdag 11/2
I dag gjennomgår jeg en PP som er lagt ut i fronter om assosiative læringsteorier. Sentralt her er klassisk betinging og operant betinging (klikk lenke, er ganske godt forklart med eksempler). Ivan Pavlov og B.F Skinner er virkelig to klassikere innen psykologifaget og jeg anbefaler sterkt å lære litt om disse to, da de har hatt stor innflytelse på psykologien og forståelsen av mennesket. Mange har kritisert dem for å se på mennesket som en maskin, ettersom de kun fokuserer på ytre atferd og ikke er spesielt opptatt av tanker og følelser (ref. mekanismen i psykologiens historie, kapittel 1).

Vi skal også se et klipp fra "Big bang theory" som handler om positiv forsterking (for å bli veldig teknisk er det en feil i serien, det skal være positiv straff og positiv betinging for å bruke terminologien rett. Positiv forsterking vil si at et stimulus tilføres og atferden blir MER sannsynlig, positiv straff er at et stimuli tilføres og atferden blir MINDRE sannsynlig). Her kan du se et klipp fra episoden.

                                         


                               

Videre skal vi se en annen klassiker, Stanley Kubricks "Clockwork orange" fra 1971. Filmen er en dystopi, det vil si en tenkt marerittverden i stedet for en tenkt ideell verden. Filmen tar blant annet opp tema knyttet til moral og psykologi. Filmen handler om en ultravoldelig gjeng der hovedpersonen blir forsøkt "kurert" for de voldelige tilbøyelighetene sine. Det blir han forsåvidt, men ikke ved at han selv ønsker det, dette skjer mot hans vilje. Filmen tematiserer således forholdet mellom individet og samfunnet. Videre har filmen en brodd mot aversjonsterapi og kan også ses på som en kritikk mot behaviourismen som var en svært dominerende retning i psykologien fra etterkrigstiden og noen tiår framover. Tittelen på filmen (og boka som filmen er en adaptasjon av) kan forstås slik: Mennesket er organisk på utsiden (orange), men inni er mennesket blitt til en maskin i dette samfunnet. Dette er virkelig en god film som tematiserer den fri vilje og totalitære samfunns (kanskje alle samfunns?) kontroll over individet. Måten samfunnet utøver denne kontrollen på i denne filmen er av psykologisk art, noe som gjør dette til en "must see" for oss.

Velg en av oppgavene under:
A) (ikke vurderingstekst) Skriv definisjoner og forklaringer av følgende begrep (ikke vurderingstekst):
Læring, behaviourisme, klassisk betinging, operant betinging (med positiv og negativ forsterking), utslukking, stimulusgeneralisering
B) Vurderingstekst: Skriv en anmeldelse av filmen skrevet av en samfunnsengasjert psykolog i 1971 med forankring innen humanistisk psykologi. Anmeldelsen skal hete: "Clockwork orange - et behaviouristisk framtidshelvete". La anmeldelsen inneholde behaviouristisk teori skrevet på en folkelig måte.
C) Vurderingstekst: Skriv en fagartikkel om filmen der du tar utgangspunkt i forholdet mellom behaviourisme og humanistisk psykologi. Bruk begreper fra læringspsykologi for å forklare filmen. Bruk kilder på nettet for å finne mer stoff om behaviourismen og humanistisk psykologi.
C) Vurderingstekst: De som var borte fra prøve mandag fra kapitlet holdninger og verdier: Skriv et innlegg der du først og fremst tar ugangspunkt i holdninger og verdier og hvordan disse endres i filmen. Sett dette i sammenheng med læringsteorier fra kapittel 8.

Tips: Her er en veldig nyttig artikkel som forklarer klassisk og operant betinging på en god måte med bruk av eksempler: "Slik trener du dyret ditt - vitenskapelig."


        
Vurdering i disse to kapitlene er todelt. A) er en gruppeprøve og B) er individuell.
A) Muntlig gruppeprøve fagdag 15/2. Gruppeprøven er obligatorisk for alle. Ved fravær vil det bli organisert muntlig prøve individuelt. Opplegg for dagen ser foreløpig slik ut.
B) Følgende seks personer skal ha muntlig vurdering foredrag med fem minutter fagsamtale etter foredraget med faglærer: Natasha, Susanne, Kristin, Guro, Julie og Henriette. Dere velger tema for foredraget selv og vil kunne bli hørt i fagsamtale etter foredraget fra hele det kapitlet dere har valgt å holde foredrag om (altså enten 8 eller 9). Vurderingskriterier finner du her. Resten skal skrive ett valgfritt blogginnlegg fra perioden med frist når vi er ferdig med kapittel 9 (rundt vinterferien). Oppgavene vil bli publisert fortløpende i perioden.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar