Mandag 7.11 - Gjennomgang PP og læringsarbeid knyttet til sentrale begreper
I psykologifaget er det (som i alle andre fag) et stort vokabular. Faktisk finnes det psykologiske ordbøker på hundrevis av sider med tusenvis av oppslagsord! Mange av disse begrepene trenger dere ikke å kjenne til, men en del sentrale begreper er det viktig å kunne. Skriv definisjoner og/eller forklaringer til disse begrepene fra kapittel 5 som handler om behov og emosjoner (post de gjerne på bloggen din, så har du dem lett tilgjengelig!):
Behov og mangeltilstand
Likevektsteorien
Behovspyramiden: Ta for deg behovene på de ulike nivåene. Gi eksempler på behov og handlinger som passer inn på hvert trinn. Her er en flott Prezi-presentasjon av behovspyramiden.
Emosjoner
De tre opplevelses- og handlingskomponentene (side 111)
Generell opphisselsestilstand (hos spedbarn)
Primære og sekundære emosjoner
Forskjellen på frykt/redsel og angst
Emosjonell modenhet
Torsdag 10.11 Negative emosjoner
Del 1: Frykt, redsel og angst
I dette kapitlet ser vi blant annet på emosjoner. Emosjoner (eller følelser) har en følelsesmessig side som vi opplever som glede, sinne, sorg osv. Følelsene har også en fysiologisk side som for eksempel høyere puls, følelse av varme, muskelspenning eller avspenning osv. De ytre reaksjonsmåtene vil si den måten vi viser følelsene på ved hjelp av kroppsspråk, ansiktsutrykk osv.
Når det gjelder det vi kan kalle negative følelser vet de fleste hva som menes med sinne, aggresjon, frykt og redsel. En følelse som mange synes er vanskeligere å sette ord på og forstå er angst. Angst er en kompleks følelse som kan innebære frykt, engstelse, bekymring, panikk. De fysiologiske sidene kan medføre symptomer som smerter i brystet, pustevansker, svette, svimmelhet, rødme og kvalme. Så hvorfor har vi angstopplevelser? Fra naturen sin side er vi utstyrt med forsvarsmekanismer som skal forberede oss på kamp eller flukt hvis det oppstår en truende situasjon. Hvis det oppstår en farlig situasjon for eksempel i trafikken, vil vi (antageligvis/forhåpentligvis) få angst. Kroppen sender ut en foss av hormoner som skal gjøre oss i stand til å handle lynkjapt slik at vi kan ta de riktige valgene og unnslippe en farlig situasjon.
For noen kan imidlertid angsten ta overhånd og bli et stort problem i det daglige. De får rett og slett angstreaksjoner når det ikke er rasjonelle grunner til å få det.
Vi ser en reportasje om fobier fra Newton.
Litt om den nyttige angsten.
Hvis du vil vite mer om angst, kan du lese om det på helsebilioteket sine nettsider.
Til slutt kunsthistoriens mest kjente framstilling av angst, "Skrik" av Edvard Munch.
Del 2: Om sinne og aggresjon
Dataspill har kommet for å bli, og mange av dem er svært voldelige. Det blir forsket en hel del på dette av psykologer, og nyere forskning tyder på at det kan være en sammenheng mellom aggressivitet og spilling. Problemet med disse undersøkelsene er at det er vanskelig å si i hvor stor grad det er snakk om et årsaksforhold mellom aggresjon og det å spille voldelige dataspill. Det viser seg nemlig at barn (og voksne) med aggressive trekk spiller voldelige spill i utgangspunktet. Vi skal nå se et kort innslag på Schrödingers katt om voldelige dataspill. Innslaget var i circa 11 minutter.
Hva mener du, blir vi mer aggressive og hissige av voldelige spill og filmer?
VURDERING
NB! Både A og B skal gjøres.
A) Vurdering uten karakter godkjent/ikke godkjent:
- Eleven har skrevet definisjoner av sentrale begreper (se mandag 7.11 over)
B) Hvis eleven har gjort oppgave A) på en tilfredsstillende måte inngår teksten under som en del av vurderingsgrunnlaget på bloggen:
Vurdering med karakter:
- ENTEN
Skriv et kortsvar på 250 ord der du drøfter følgende spørsmål: "Behov fører til handling" står det i boka. Forklar dette.
- ELLER
Skriv et kortsvar på 250 ord der du drøfter sammenhengen den sosiale utviklingen og begrepet emosjonell modenhet.
- ELLER
Drøft forskjeller likheter og forskjeller mellom emosjonene frykt, redsel og angst. Maks 500 ord.
- ELLER
Drøft sammenhengen mellom vold og dataspill. Maks 500 ord.
Frist for å poste innlegget: Onsdag 23/11.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar