torsdag 29. september 2011

Kapittel 3 - uke 39 - 44

Torsdag 29/9

Vi begynner nå med utviklingspsykologi, kapittel 3 i læreboka. Utviklingspsykologi handler om vår egen og andres utvikling gjennom livet. Vi er alle forskjellige, både i det ytre og det indre. Hva skyldes disse forskjellene? Første del av kapitlet tar opp forholdet mellom arv og miljø, som er de to faktorene som bestemmer vår utvikling. I siste del av kapitlet skal vi se nærmere på den sosiale utviklingen og til slutt den tankemessige utviklingen. Her står utviklingen fra spedbarn til voksen sentralt, fordi det er i denne perioden vi utvikler og forandrer oss mest.

Erik Bye var en flott norsk visesanger som på livets aller siste stadium, kort tid før han døde (og selv godt visste at han skulle dø), skrev denne flotte sangen som handler om håp og livsglede, selv i livets mørke stunder. Vi synger den sammen i klassen før vi setter i gang med kapittel 3 om utviklingspsykologi.

Vår beste dag
Kom og lytt til lyset når det gryr av dag
Solen løfter sin trompet mot munnen.
Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag;
Denne dag kan bli vår beste dag!
Stien som vi gikk i går er like ny,
Hemmelig som ved vårt første morgengry;
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kom og lytt til dypet når vi ror mot dag,
Hør, maneten stemmer sine strenger.
Løfterik er tonen i et fiskevak,
Denne dag kan bli vår beste dag!
Fjorden vår er like ny og blå og blank,
Blikket ditt er fritt og ryggen like rank,
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i dag – den kan bli vår beste dag.

Kjære lytt til mørke når vår dag er gått,
Natten nynner over fjerne åser.
Mangt har dagen skjenket oss av stort og smått,
Mer, kan hende, enn vi har forstått,
Månen over tun og tak er like ny,
Men tier stille om vårt neste morgengry.
Mangt skal vi møte – og mangt skal vi mestre
Dagen i morgen skal bli vår beste dag.

                      ARV OG MILJØ
1.Gjennomgang arv og miljø. Dere fyller inn i en "tom" powerpoint som dere laster ned fra fronter.
2. Hva er arv og hva er miljø? Finn ut på dette interaktive nettstedet.
3. Vi ser disse to filmsnuttene: Hvor like er tvillinger og tvillingsundersøkelser kan gi svar på arv og egenskaper.

Mandag 3.10
1. Vi repeterer noen begreper fra sist time.
2. Vi skal diskutere et innsendt spørsmål til den kjente familieterapeuten Jesper Juul og vi skal prøve å komme fram til et godt svar til en bekymret bestefar og etterpå finne ut hva Jesper Juul svarte vedkommende.
3. 1. Gjennomgang av Eriksons stadieteori og den tankemessige utvilingen. Fyll ut PP som er lagt ut i fronter samtidig som jeg gjennomgår de forskjellige stadiene.

Torsdag 6.10
1. Gjennomgang av Eriksons stadieteori og den tankemessige utvilingen. Fyll ut PP som er lagt ut i fronter samtidig som jeg gjennomgår de forskjellige stadiene.
2. Kreativ oppgave:
Gruppe 1: Dramatiser Eriksons åtte stadier (evt. film det og vis det til klassen/poste film på blogg).
lGruppe 2: Lag en sammensatt tekst i form av en film eller lag en sang om Eriksons stadieteori. 
lGruppe 3 og 4:  Lag en sammensatt tekst i form av en film eller lag en sang om den tankemessige utviklingen.
Gruppe 5:  Besøk en skole eller en barnehage og finn ut om Eriksons teorier og teorien om den tankemessige utviklingen stemmer med virkeligheten. Intervju de ansatte og finn ut hvilke tanker de har om å jobbe med barna. Skriv et kort blogginnlegg om temaet. Hold skolen/barnehagen og alle involverte anonyme.

Forslag til spørsmål besøk i barnehage 2PSY1 – tema Utviklingspsykologi:
Den sosiale utviklingen
Hvordan jobber man i barnehagen for å fremme prososial atferd hos barna?
Merker man forskjell i barnas utvikling når det gjelder evnen til empati i samspill med andre?
Er det en spesiell alder der barna er spesielt opptatte av å teste ut grenser (trassalderen)?
Hvordan takler barna krav om renslighet i barnehagen?
Hvordan jobber man med grensesetting for barna?
Den tankemessige og fysiske utviklingen:
Er det stor forskjell i barns språklige og fysisk-motoriske utvikling?
Hvordan jobber man med barnas fysiske og språklige utvikling i barnehagen?
Har alle barna i barnehagen utviklet objektpermanens?
Har de ansatte eksempler på animistisk tenkning hos barn? 

Mandag 10.10
Fullfør gruppearbeidet.


Mandag 17.10
Forberede presentasjon av gruppearbeidet på fagdag.


Onsdag 19.10
Program:
Presentasjon gruppearbeid

Piaget: Gjennomgang Piagets stadier i den kognitive utviklingen
Utvalg av korte filmer om Piaget

EriksonUtvalg av korte filmer om Erikson

Gruppearbeid
1. Les side 72-73 om Prosial atferd.
2. Gjør disse to oppgavene (les tekstene og diskuter i grupper på fire):
Trygge barn tåler konflikter
Slipp barns følelser løs
Bruk disse to artiklene, utviklingsteorien til Erik Erikson og stoff om prososial atferd og drøft spørsmålene som følger med oppgavene.
En person i gruppa plukkes ut av lærer som referent og skriver referat som sendes til læreren på mail.
Gruppene skal også si noe om hva de har snakket om til resten av klassen.
Hvis det blir tid jobber vi med glogster.com der dere kan lage deres egne sammensatte tekster som for eksempel kan illustrere Eriksons stadier.

Torsdag 20.10
Persepsjon kapittel 4.

Mandag 24.10
Persepsjon kapittel 4.


Torsdag 27.10
OD-dag (ingen undervisning).


Om vurdering
Seks elever skal ha muntlig vurdering i kapittel 3 og 4 (faglig samtale). Dette gjelder:
Lisbet, Daniel, Silje, Elisabeth S, Elisabeth T og Frida. Samtalene vil finne sted mandag 31.10.
Resten av klassen skal ha en skriftlig prøve fra kapittel 3 og 4. Prøven vil avholdes torsdag 3/11.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar